انواع بیل مکانیکی

انواع بیل مکانیکی چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد؟

انواع بیل مکانیکی برای انجام کارهای عمرانی، راهسازی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وسیله‌ و تجهیزاتی کاربردی است که از زمان اختراع و پیدایش آن توانسته به پیشبرد فعالیت‌های عمرانی، راهسازی و ساختمان سازی سرعت بخشد. تاریخچه اختراع بیل مکانیکی به سال ۱۸۳۶ میلادی توسط شخصی به نام ویلیام.اس.اوتیس برمی‌گردد. البته در ابتدا این دستگاه دارای تجهیزات ابتدایی و بسیار ساده بود اما رفته رفته با گذشت زمان تجهیزات این وسیله‌ی کاربردی پیشرفته تر شده و تجهیزات و ابزار بیشتری به آن اضافه خواهد شد.

بیل مکانیکی انواع مختلفی دارد. هر کدام از این ها دارای خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی هستند و دارای عملکرد و کارکرد مختلفی است. انواع بیل ها  عبارتند از:

۱-بیل چرخ زنجیری:

۲-بیل چرخ لاستیکی

۳-بیل مکانیکی کامیونی

بیل مکانیکی کامیونی نوع ابتدایی این وسیله و تجهیزات حفاری، ساختمان سازی و راه سازی است. این نوع از بیل مکانیکی دارای یک کابین است که راننده بر روی آن نشسته و بیل و بازوی آن را از طریق فرمان‌هایی که می‌دهد به حرکت در می‌آورد. این کابین بر پشت کامیونی که به صورت ثابت پارک شده، نصب شده است و از طریق جک‌هایی آن را ثابت و محکم کرده اند. کابین پشت کامیون قابلیت چرخش دارد و از این طریق بیل و دیگر تجهیزات را به حرکت در می‌آورد و عملیات حفاری، خاکبرداری، عمرانی و راه سازی را انجام می‌دهد.

نحوه کار بیل مکانیکی

نحوه کار انواع بیل مکانیکی تقریبا مشابه است. هر بیل مکانیکی دارای اتاقک گردان بوده که محل نشستن و فرمان دادن راننده‌ی آن است. عمل حفاری از طریق بیل آن و جابه‌جایی و انتقال شن، ماسه، خاک و سنگ حفاری شده از طریق بازوی هیدرولیکی آن که توسط راننده فرمان داده شده منتقل و جابه‌جا می‌شود. یکی از مزیت‌های استفاده از بیل مکانیکی برای حفاری قابلیت پیش رونده بودن آن است که می‌تواند در عرض مدت مناسبی کل فضای مورد نظر را حفاری کرده و مصالح و مواد مختلف حفاری شده را به سمت کامیون‌های حمل بار منتقل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + نوزده =